Yhteiskäyttöautot valtaavat kadut – Tampere tarjoaa pysäköintipaikkoja | Radio Moreeni 98,4 MHz

Yhteiskäyttöautot valtaavat kadut – Tampere tarjoaa pysäköintipaikkoja

Vuonna 2017 työ- ja elinkeinoministeriö ennusti selvityksessään, että jakamistalouden osuus Suomessa kasvaa vuosittain noin 40 prosenttia vuoteen 2020 saakka.

Jakamistalous on aihe, josta povataan seuraavaa suurta yhteiskunnan mullistusta. Yksinkertaistaen, jakamistaloudessa kuluttajat eivät enää hanki suuria investointeja vaativia esineitä omakseen, vaan he käyttävät niitä vain tarpeen vaatiessa.

Hyvänä esimerkkinä tästä talouden muodosta ovat yhteiskäyttöautot, joita näkyy myös Tampereen kaduilla. Yleensä autoja voi vuokrata lyhyeksikin, tunnin tai parin ajaksi.

”Lähinnä autojen hyötyjä ovat nimenomaan vuokrauksen joustavuus, byrokratian vähyys ja autojen keskeinen sijainti esimerkiksi keskustassa”, Tampereen kaupungin liikenneinsinööri Pekka Stenman sanoo.

Luvallisia parkkipaikkoja keskustassa, mutta vähemmän asuinrakennuksissa

Tampereen kaupunki on Stenmanin mukaan tarjonnut yhteiskäyttöautoja välittäville tahoille muun muassa merkittyjä pysäköintipaikkoja kaupungin keskustasta.

Kaupungilla on Stenmanin mukaan kaksi lähestymiskulmaa, joilla se on mukana yhteiskäyttöautojen toiminnassa. Ensimmäisenä on asukkaille tarkoitettu palvelu, jonka avulla voidaan tehostaa rakennuskohteissa pysäköinnin rakentamista. Käytännössä pysäköintipaikkoja tarvitsee rakentaa vähemmän.

Toisena keinona kaupunki on Stenmanin mukaan luonut pysäköintilupajärjestelmän. Järjestelmän kautta eri toimijat voivat hakea luvan säilyttää yhteiskäyttöautoa merkityillä paikoilla.

Toasin kolme autoa olleet hyvin käytössä

Toasin toimitusjohtajan Kirsi Kosken mukaan yhteiskäyttöautoja hankittiin sen vuoksi, että opiskelijat eivät enää omista autoja. Tästä johtuen esimerkiksi uusien asuinrakennuskohteiden rakentamisessa parkkipaikat eivät ole enää haluttuja.

”Uudisrakennuskohteissa me törmäämme aina parkkipaikkoihin ja siihen, paljonko niitä pitää rakentaa. Mielestämme se on aivan liian iso investointi turhaan, näin kärjistettynä. Opiskelijat myöskin joutuvat pysäköintipaikat tavalla tai toisella maksamaan,” Koski sanoo.

Toasin asukkaat voivat käyttää kaikkia kolmea autoa.

Toasin yhteiskäyttöautojen pysäköintipaikoilla on myös sähköauton latauspiste. Kuva: Ilmo Ilkka.

”Olisimme valmiita tekemään täysin autottomia kohteita juuri siksi, että vakaan käsityksemme mukaan opiskelijat voivat lainata auton tarvittaessa. Sen ei tarvitse olla oma, jolloin yksi auto riittää monille ja se vie vain yhden autopaikan,” Koski kertoo.

Toasilla on tällä hetkellä kolme autoa, jotka ovat asukkaiden käytössä. Elokuussa 2018 käyttöön otetut autot sijaitsevat Iidesaukiolla, Kalevassa ja Hervannassa.

”Asukkaat voivat käyttää kaikkia kolmea autoa, mutta loogisintahan on, että he käyttäisivät lähintä autoa. Varaukset tehdään puhelimeen ladattavalla applikaatiolla, joka myös hoitaa maksupuolen”, Koski sanoo.

Auto tunniksi tai päiväksi

Auton voi Kosken mukaan varata esimerkiksi vain tunniksi, mutta myös pidemmät laina-ajat ovat mahdollisia. Aloitushinta on kahdeksan euroa tunnilta ja tuntihinta pienenee sitä mukaa, mitä pidemmäksi aikaa auton lainaa.

Toas seuraa Kosken mukaan raportteja autojen käytöstä. Lyhyitä ajoja on hänen mukaansa aika runsaasti ja varsinkin viikonloppuisin ne ovat hyvin käytössä.

”Hyvin tarkoittaa sitä, että jos ajatellaan oman henkilöauton käyttöprosenttia, niin se on vuorokaudessa melko alhainen. Tämä onkin mielestäni asian ydin. Laskimme noin vuosi sitten kolmen auton käyttöönoton siten, että mietimme kuinka monelle käyttäjälle yhdestä autosta riittää,” Koski kertoo.

”Olemme saaneet hyvää palautetta opiskelijoilta ja olemme innostuneita näistä autoista. Uskon, että tämä on vasta alkua, mutta keräämme vielä tässä vaiheessa kokemuksia käyttäjiltä”, Koski sanoo.

  • Tampereen yliopisto
  • Kuuntele lähetystä

  • Osastot

  • Arkisto


  • Tampereen yliopisto Kalevantie 4

  • Tampereen yliopisto Kalevantie 4

  • Tampereen yliopisto Kalevantie 4
  • Tampereen yliopisto Kalevantie 4