Missä piileksivät naiset e-urheilun pelikentiltä? | Radio Moreeni 98,4 MHz

Missä piileksivät naiset e-urheilun pelikentiltä?

Tutkimuksien mukaan naiset ovat yhtä lailla kiinnostuneita videopelaamisesta kuin miehet. Maailmanlaajuisesti naispuoliset ammattilaisvideopelaajat ovat kuitenkin yhä yksittäistapauksia.

Harva nainen striimaa omaa pelaamistaan, mutta naiset ovat tutkimuksien mukaan kiinnostuneita katsomaan toisten striimejä.

Viime vuosina on käyty keskustelua naisten kokemasta häirinnästä ja syrjinnästä pelimaailmassa. Viime vuonna Overwatch-joukkuevideopelin liiga sai ensimmäisen naispelaajansa, eteläkorealaisen Kim ”Geguri” Seyeonin. Aluksi Geguria syytettiin huijaamisesta, sillä muiden pelaajien mielestä nainen ei voinut olla niin hyvä tähtäämään kuin hän oli. Geguri kuitenkin todisti väitteet vääriksi pelaamalla useita otteluita videovalvonnan alaisena.

Jyväskylän yliopiston tutkija Maria Ruotsalaisen mukaan vähättely on yksi esimerkki naisten pelimaailmassa kokemasta häirinnästä. Muita häirinnän muotoja ovat muun muassa seksuaalinen ahdistelu ja poissulkeminen. Ruotsalaisen mukaan pelkästään pelko häirinnän kohtaamisesta vaikuttaa naisten kilpapelaamiseen osallistumiseen.

Yhteiskunta määrittelee, kuka saa pelata

Yhteiskunnalliset normit vaikuttavat siihen, miten peliharrastus pääsee lapsuudessa tai nuoruudessa muodostumaan.

”Pelaaminen on nähty pitkään miesten ja poikien toimintana. Se on saattanut jo lapsena vaikuttaa siihen, kuka käyttää pelikonsoleita ja kenelle se on normaalia”, Ruotsalainen kertoo.

Samaa arvelee videopelejä harrastava Tuulia Kusmin, vaikka onkin itse kasvanut peliharrastuksen hyväksyvässä ympäristössä.

”Välillä se aiheuttaa reaktoita, että aijjaa sääkin pelaat? Mutta omissa piireissäni se ei ehkä kuitenkaan ole niin tavatonta, että naisetkin pelaavat”, Kusmin sanoo.

Häirinnän pelko voi vaikuttaa myös peliharrastajaan

Tampereen yliopistossa konetekniikkaa opiskeleva Kusmin pelaa videopelejä lähes pelkästään kavereittensa kanssa. Kusmin ei ole itse kohdannut häirintää pelimaailmassa, mutta on lukenut ja kuullut naisten kohtaamasta syrjinnästä ja häirinnästä. Tarinat häirinnästä vaikuttavat myös hänen omaan pelaamiseensa.

”Mä oon miettiny, että ehkä häirintä on osittain se syy, miksen puhu äänelläni pelissä, jos pelaan tuntemattomien kanssa.”

Kusmin törmää naisiin kohdistuviin ennakkoluuloihin myös alanvalintansa puolesta, sillä konetekniikassa naiset kuuluvat vähemmistöön.

”Mä veikkaan, että oli ala tai asia mikä tahansa, mikä on miespainotteinen, tulee aina vastaan ennakkoluuloja, että ei naiset voi pärjätä. Mutta kyllä sieltä aina tulee niitä naisia, jotka näyttää, että olette väärässä”, Kusmin tiivistää.

Muutoksia luvassa?

Tänä vuonna Heartstonen eli eräänlaisen digitaalisen korttipelin mestaruuden voitti ensimmäistä kertaa nainen, kiinalainen Xiaomeng ”VKLiooon” Li. Merkkejä naisten näkyvyyden ja aseman parantumisesta pelimaailmassa siis on.

”Mielestäni täytyy tietoisesti miettiä tapoja purkaa esteitä, joita naispelaajille ja muille vähemmistöille esiintyy kilpapelaamisessa. Eli pelkkä toivominen ei riitä, vaan tarvitaan myös tekoja”, Maria Ruotsalainen sanoo.

Mitä muita selityksiä naisten vähäisyydelle e-urheilukentillä on? Ja mitä asialle voitaisiin tehdä? Kuuntele tutkija Maria Ruotsalaisen haastattelu kokonaisuudessaan alta.

Minkälaisen vastaanoton Tuulia Kusmin sai pelimaailmaan? Entä mitä on tryhardaaminen? Kuuntele peliharrastajan haastattelu alta.


Toimittaja Silva Heinonen

  • Tampereen yliopisto
  • Kuuntele lähetystä

  • Osastot

  • Arkisto


  • Tampereen yliopisto Kalevantie 4

  • Tampereen yliopisto Kalevantie 4

  • Tampereen yliopisto Kalevantie 4
  • Tampereen yliopisto Kalevantie 4