Lajinsa ensimmäinen Tampereen ratikka lähtee kesäkuun lopulla koeajolle | Radio Moreeni 98,4 MHz

Lajinsa ensimmäinen Tampereen ratikka lähtee kesäkuun lopulla koeajolle

Tampereen raitiovaunuvarikolla Hervannassa esiteltiin maanantaina Tampereen ensimmäinen ratikka, jota kuljetettiin Kajaanista reilut pari viikkoa sitten miltei 20 tuntia. Kesä-heinäkuun vaihteessa ratikka nähdään koeajossa Hervannan ja Turtolan välillä. Noin vuoden kuluttua myös kaikki sen 18 lajitoveria on saatu Tampereelle.

Tampereen ratikka on kahteen suuntaan ajettava; ohjaamo on molemmissa päissä, ja ovet ovat molemmilla puolilla vaunua. (Kuva: Pia Sivunen)

Tampereen raitiovaunuvarikolla Hervannassa esiteltiin maanantaina maailmanhistorian ensimmäinen Tampereen ratikka. Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö oli silminnähden tyytyväinen kertoessaan Tampereen Ratikan kuulumisia.

”Ensimmäiset kiskot laitettiin maahan Hervannassa kolme vuotta sitten. Nyt meillä on noin 15 kilometriä kaksoisraidetta valmiina. Ensimmäiset liikenteenohjaajat ovat koulutettavina, ja kuljettajia rekrytoidaan parhaillaan.”

”Aikataulu, budjetti – kaikki ovat toimineet upeasti. Tässä on ilo olla mukana”, Pekka Sirviö sanoi.

Ratikka tarjoaa työtä myös raitiotietyömaiden valmistuttua. Liikenteenohjaajia koulutetaan yhdeksän, kuljettajia rekrytoidaan 65, ja tekijöitä tarvitaan huoltovarikollakin. ”Kaikkiaan ratikka työllistää noin 130 henkilöä”, laskee Pekka Sirviö. ”Sen päälle sitten vielä erilaiset kerrannaisvaikutukset esimerkiksi monien palveluntuottajien kautta.”

”Kuten pormestari Lauri Lyly on todennut, tämä ei ole pelkästään liikennehanke, vaan kehittämishanke, jolla saadaan kaupungille veto- ja pitovoimaa.”

Tampereen ratikka on Suomen suurin

Tampereen ratikka on mallia Škoda ForCity Smart Artic X34. Vaunut valmistaa Škoda Transtech Kajaanissa. Tampereelle toukokuussa saatu ratikka on 74. vaunu, jonka tehdas on valmistanut. Smart Artic -vaunuilla on ajettu kaikkiaan yli 10 miljoonaa kilometriä.

”Ratikan tullessa Tampereelle ympyrä sulkeutui. Vaunun pohjana nimittäin on Valmetin nivelraitiovaunu”, kertoi toimitusjohtaja Juha Vierros Škoda Transtechilta, johon Valmetin kiskokalustotehdas liitettiin noin 30 vuotta sitten.

Tampereen ratikka on suurin Suomeen toimitettu, ja jos sikseen tulee, 37 metriin on mahdollista saada lisääkin mittaa varikolla tehtävissä olevalla jatko-osalla. Toistaiseksi sellaista ei ole suunnitteilla, mutta kun vaunun käyttöikä on 40 vuotta, voi tarvetta jossakin vaiheessa tulla.

Juha Vierros kertoi, että ratikan suunnitteluun on osallistunut kaikkiaan toista sataa ihmistä. ”Vaunussa on huomioitu niin kuljettaja, matkustajat kuin kunnossapito. Materiaalit ovat laadukkaita, pitkäikäisiä ja Suomen olosuhteisiin sopivia. Ratikassa on myös digitaalisia ratkaisuja, jotka ovat aivan huippuja. Tampereen kaupunki on ollut mukana kehittämässä niitä.”

Tampereen Raitiotie Oy:n kalustopäällikkö Ali Huttunen kertoo turvallisuusnäkökohtien olleen keskeisiä suunnittelussa. Kuljettajan työtilan turvallisuudesta on huolehdittu, samoin matkustajaturvallisuudesta. Turvallisuutta on ajateltu myös vaunun pyöristyvässä keulassa, jossa ei ole teräviä yksityiskohtia.

Tamperelaiset apuna suunnittelussa

Pekka Sirviö kertoi tamperelaisten olleen hyvänä apuna ratikan yksityiskohtien suunnittelussa. Kun mallikappale maketti oli nähtävillä, kaupunkilaiset kommentoivat ja esittivät toiveitaan aktiivisesti. Niiden pohjalta esimerkiksi sisustusta ja sisätilojen järjestelyjä on rakennettu niin, että ne vastaisivat toiveita mahdollisimman hyvin. Myös väri päätettiin yleisöäänestyksen pohjalta.

Jos katselet ratikkaa tästä kulmasta, olet väärässä paikassa. Ratikka-ajan liikennesääntöihin kannattaa perehtyä jo hyvissä ajoin. Ratikka on miltei 57-tonninen kapistus, jonka kanssa ei kannata lähteä kisailemaan. (Kuva: Pia Sivunen)

Vielä sisustusta ei pääse näkemään, sillä vaunu on toimitettu osittain keskeneräisenä. Sisustusmateriaalit asennetaan, kunhan sähköjärjestelmät on otettu käyttöön.

”Jos koronatilanne sen sallii, niin loppusyksyllä yleisöllä on mahdollisuus tutustua vaunuun ja raitiotievarikkoon”, toimitusjohtaja Sirviö lupasi.

Hieman kauempaa ratikan pääsee näkemään jo kesä-heinäkuun vaihteessa. Ensin ajoa testataan varikkoalueella, mutta viikolla 27 ratikka ajaa Hervannan ja Turtolan väliä ja syksyllä Turtolan ja Itsenäisyydenkadun alikulkusillan väliä. Loppuvuodesta pitäisi päästä ajamaan Pyynikintorille asti.

Aivan uusi elementti liikenteeseen

Ratikan myötä Tampereen liikenteeseen tulee aivan uusi elementti. Pekka Sirviö esittääkin tamperelaisille toiveen, että ratikka-ajan liikennesäännöt otettaisiin haltuun jo hyvissä ajoin. Tietoa löytyy esimerkiksi Tampereen Ratikan verkkosivuilta.

Myös Tampereen Raitiotie Oy:n kalustopäällikkö Ali Huttunen korostaa, että ratikan tulo liikenteeseen on tamperelaisille uusi kokemus, jossa on paljon opittavaa. ”Pitäisi oppia, millä tavalla ja millä oikeuksilla ratikka liikkuu, ja miten se vaikuttaa meidän kaikkien liikkumiseen.”

”Toivoisin, että kaikki tutustuisivat tietoon, sääntöihin ja ohjeisiin, joita jo ennen ratikan liikenteeseen tuloa tulemme välittämään. Kun tiedetään, osataan toimia turvallisesti”, Huttunen sanoo.

Kalustopäällikkö Ali Huttunen kertoo Tampereen ratikasta enemmän täällä.

Toimittaja: Pia Sivunen

  • Tampereen yliopisto
  • Kuuntele lähetystä

  • Osastot

  • Arkisto


  • Tampereen yliopisto Kalevantie 4

  • Tampereen yliopisto Kalevantie 4

  • Tampereen yliopisto Kalevantie 4
  • Tampereen yliopisto Kalevantie 4