Aikuisen tehtävä on pitää mediankäyttö tasapainossa – ”Lapsi tarvitsee suojelua ja osallistavaa otetta” | Radio Moreeni 98,4 MHz

Aikuisen tehtävä on pitää mediankäyttö tasapainossa – ”Lapsi tarvitsee suojelua ja osallistavaa otetta”

Lapsi on tekemisissä median kanssa usein jo ennen syntymäänsä, kun vanhempi lataa ultraäänikuvan sosiaaliseen mediaan. Aikuisen tärkein tehtävä on pitää lapsen mediankäyttö sopivana. Mediahyvinvointiin liittyy myös muita asioita kuin itse median käyttö.

Mediakasvatuksen suunnittelijan (MLL) Rauna Rahjan mielestä mediat voivat tuoda iloa ja uusia kokemuksia elämään. (Kuva: Teresia Jokinen)

Mediakasvatuksen suunnittelijan Rauna Rahjan mukaan lapset käyttävät mediaa nykypäivänä monipuolisesti, mutta hyvin yksilöllisesti. Mannerheimin lastensuojeluliitossa (MLL) työskentelevä Rahja sanoo, että lapsen kiinnostuksen herääminen medioita kohtaan on lapsesta itsestä kiinni. Oikeaa ikää ei ole olemassa.

Lapsen kiinnostuksen herätessä esimerkiksi sosiaalista mediaa kohtaan aikuisen rooli on toimia portinvartijana. Mitä lapsi saavuttaa sosiaalisessa mediassa, ja onko se tarpeellista? Rahja painottaa, että tärkeintä on käydä asioita läpi yhdessä kotona.

Rahja uskoo, että kouluissa opetetaan medialukutaitoa koko ajan entistä enemmän. Opetussuunnitelmissa nousee nykyisin esille monilukutaitoisuus. Lisäksi harjoitellaan tulkinnan taitoja ja itsetekemistä. ”Yhä enemmän puhutaan siitä, miten saadaan lasten ja nuorten omaa mediakulttuuria ja heitä kiinnostavia sisältöjä mukaan opetukseen, Rahja sanoo.

Toimittaja: Teresia Jokinen

  • Tampereen yliopisto Kalevantie 4
  • Kuuntele lähetystä

  • Osastot

  • Arkisto


  • Tampereen yliopisto Kalevantie 4

  • Tampereen yliopisto Kalevantie 4

  • Tampereen yliopisto Kalevantie 4